JAKÉ VYBAVENÍ PŘI FOCENÍ POUŽÍVÁM?

29. října 2023



 

Poslední dobou dostávám otázku, jaké vybavení při focení používám. Když jsem začala věnovat fotografii víc vážně, toužila jsem si pořídit zrcadlovku. Zároveň jsem na začátku nechtěla investovat vysoké sumy do vybavení, protože jsem nevěděla, jestli se tomu vydržím věnovat. Pročítala jsem recenze food bloggerů, které jsem sledovala a rozhodovala se mezi Nikonem a Canonem. Nakonec jsem se rozhodla pro Nikon. Pořídila jsem si zrcadlovku D3200 a základní objektivy 50 mm a 24-72 mm. Postupně jsem se učila a získávala zkušenosti. Oblíbila jsem si focení akcí, jako je cukrování nebo kouř, a zjistila jsem, že bohužel aktuální zrcadlovka není úplně ideální. Ráda fotím na nízké ISO, a to i v případě těchto typů fotek, a při zataženějším počasí nebo nedostatečných světelných podmínkách, byly výsledné fotky hodně zrnité. To samé i v případě vysokého ISA. Ne vždy šlo vše upravit v post procesu.


Dlouho jsem se tedy odhodlávala k pořízení nového těla – objektivy jsem si chtěla nechat, takže jsem hledala tělo, které mi bude vyhovovat a navíc, abych nemusela kupovat nové objektivy. Zůstala jsem věrná Nikonu a pořídila si digitální full frame zrcadlovku model D850.


Practica na obrázku je jen ilustrační (foťák po tátovi), protože jsem svým fotila :-).


Před tím, než se víc do detailu zmíním o vybavení, bych ale chtěla říct, že není potřeba mít to nejdražší vybavení. To z vás dobrého fotografa neudělá. Z vlastních zkušeností můžu říct, že důležité je cvičit vaše schopnosti a kreativitu. I když mám – troufám si říct – poměrně slušné vybavení, neustále zkouším nové a různé věci, snažím se pořád vzdělávat – na virtuálních kurzech nebo osobně na různých workshopech, nebo se třeba účastním výzev na IG, které mě dál motivují zkoušet nové věci a posouvat své hranice. 


Druhou důležitou věcí je také znát váš fotoaparát. Upřímně říkám, že jsem celý návod nečetla. Musím si vše vždy prakticky vyzkoušet, abych danou vlastnost pochopila. Někdy je to tedy metoda pokus-omyl, což je na druhou stranu velmi poučné 😊. Čím víc však budete cvičit a zkoušet, tím víc se s fotoaparátem a vybavením rychleji sžijete a osvojíte si dovednosti.


Pokud jste v článku nenašli to, co by vás zajímalo, klidně mi napište.



JAKÉ VYBAVENÍ PŘI FOCENÍ POUŽÍVÁM?


FOTOAPARÁT (TĚLO) 


Fotím na full frame digitální jednookou zrcadlovku Nikon D850. Pořizovací hodnota je samozřejmě vysoká (a to jsem nemusela investovat do nových objektivů), za mě jde ale o hodně univerzální foťák, který lze využít při focení různých žánrů – jídlo, makro, portréty, fotky v ateliéru nebo v krajině, architektura atd.  


Nebudu se tu rozepisovat o technických detailech, ty jsou k nastudování na stránkách prodejců. Za mě je D850 velmi univerzálním fotoaparátem s výborným obrazovým rozlišením. Nejvíc mě asi potěšil vysoký výkon při nastavené vysokých citlivostí. I při docela vysokém ISU jsou fotky prakticky bez šumu. Další výhodou oproti mému původnímu modelu byla možnost propojit se s aplikací na telefonu pomocí Wi-fi, což mi velmi usnadňuje přípravu scény nebo focení, pokud potřebuji být v záběru. Pomocí aplikace můžete fotoaparát ovládat. Tato možnost u mého předchozího modelu nebyla ještě dostupná. 


Aktuálně jsou trendy videa. Na Nikon D850 můžete natáčet 4K i 8K videa. Výhodou je, že si zde můžete vybrat z několika možností nastavení počtu snímků za sekundu. Pokud natáčím, využívám možnost nastavení zpomaleného pohybu – ve srovnání se zpomalením v aplikaci v post procesu mi tato možnost přijde pohodlnější (přijde mi, že je video plynulejší, než při zpomalení v aplikaci).





OBJEKTIVY



Při koupi objektivu nejdřív doporučuji popřemýšlet, jaký žánr budete nejvíc fotit. Já jsem věděla, že se budu zaměřovat nejvíc na jídlo, proto jsem investovala do několika objektivů. I když sem tam fotím portréty a přírodu, zvládnu nafotit ve velké kvalitě s tím co mám. Ale třeba na focení přírody by se určitě víc hodil nějaký teleobjektiv. V současné době je také možnost si zapůjčit objektiv na vyzkoušení.



Moje doporučení:


Dalším důležitým bodem při pořízení je zjistit, zda je objektiv kompatibilní s vaším fotoaparátem – u Nikonu se řiďte typem bajonetu. V mém případě má Nikon D850 bajonet typu F, to znamená, že pokud chci pořídit nový objektiv, musím se zjistit, že je pro bajonet Nikon F. I když je tedy pro značku Nikon k dostání velké množství objektivů s různými rozsahy, ne všechny jsou vhodné pro můj model.


Nepoužívám pouze objektivy řady Nikon, ale i značky Tamron nebo Sigma. Nebudeme si nic nalhávat, cenově vyjdou výhodněji a kvalita je hodně vyrovnaná. Pokud si budete pořizovat jinou značku, než je značka fotoaparátu, opět se ujistěte, že je vhodný pro váš fotoaparát. Například značka Sigma vyrábí objektivy pro Nikon i Canon.


A teď už k samotným objektivům, které vlastním. 



SIGMA 24-70 MM F / 2,8


Je to jediný zoomovací objektiv, který vlastním a který využívám spolu s 50 mm objektivem nejčastěji. Využívám jej nejčastěji při focení scén zeshora, kdy potřebuji zabrat větší scénu. Navíc je hodně variabilní, protože mi umožňuje fotit více scén z různých vzdáleností, což je výhodou v prostředí, kde není moc místa. Také jej sebou nosím při cestování nebo focení v přírodě. Bohužel se v těchto případech trochu pronese, protože váží asi 1 kg. Pokud jedu cíleně fotit, beru s sebou vše, co mám 😊.


Objektiv: Sigma 24-70mm f/2.8L – Ohnisková vzdálenost 44mm – Nastavení ISO 320; f/5,6; 1/60 sec



      Objektiv: Sigma 24-70mm f/2.8L – Ohnisková vzdálenost 45mm – Nastavení ISO 100; f4.5; 1/60 sec



    Objektiv: Sigma 24-70mm f/2.8L – Ohnisková vzdálenost 70mm – Nastavení ISO 320; f3.2; 1/100 sec




Objektiv: Sigma 24-70mm f/2.8L – Ohnisková vzdálenost 70mm – Nastavení ISO 200; f2.8; 1/40 sec




Objektiv: Sigma 24-70mm f/2.8L – Ohnisková vzdálenost 55mm – Nastavení ISO 250; f5.6; 1/10 sec



 NIKON 50 MM F / 1,8 


Dalším objektivem, který nejčastěji používám, je objektiv 50 mm. Mám ráda fotky s vysokou hloubkou ostrosti a tento objektiv proto využívám nejčastěji při focení scén, akcí a portrétů. Skvěle funguje i při horších světelných podmínkách. Díky nižší váze objektivu udržím fotoaparát v ruce bez nutnosti použít stativ.



Objektiv: Nikon 50mm f/1.8 – Nastavení ISO 320; f1.8; 1/800 sec




 Objektiv: Nikon 50mm f/1.8 – Nastavení ISO 160; f1.8; 1/5é sec



                                 Objektiv: Nikon 50mm f/1.8 – Nastavení ISO 500; f4.5; 1/50 sec




                            Objektiv: Nikon 50mm f/1.8 – Nastavení ISO 250; f4.5; 1/40 sec



NIKON 35 MM F / 1,8


Tento objektiv byl prvním, který jsem vlastnila a byl „v balíčku“ s fotoaparátem. Aktuálně ho moc nepoužívám, ale díky hloubce ostrosti a dobrým světelným vlastnostem jej v některých případech používám při focení scén zeshora, protože jej opět udržím lépe v ruce.



SIGMA 105 MM F / 2,8 MACRO


Makro objektiv jsem si pořídila teprve minulý rok, protože jsem se zamilovala do focení makro fotek. Ale rozhodně jej využijete i na focení různých úhlů a scén – jen musíte mít dostatek místa. Co se týče ostrosti, je to rozhodně nejostřejší objektiv, co mám. Jdou zde nastavit 3 rozsahy vzdáleností, na které fotíte. Při focení širších scén, zůstávám u ohniska F 3,5 – 5, 6. Při focení scén shora nastavuji minimálně na F 5,6. Při focení makra jdu i nad F 10. 


                           Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 320; f4.5; 1/50 sec



Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 125; f4.5; 1/250 sec




Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 100; f3.5; 1/640sec



Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 100; f5.6; 1/20 sec



Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 100; f4.5; 1/250 sec



UV-FILTRY



Další radou je, pořiďte si UV-filtr. Mám UV-filtry na všech svých objektivech. I když mám jen základní, nepotřebuji například polarizační, optické sklo filtru ochrání objektiv například před poškrábáním – je lepší poškrábat filtr než objektiv. Ty, které jsou v současné době k dostání, jsou vysoce kvalitní a žádným způsobem neovlivní výsledek fotky. Osobně mám filtry značky HOYA. Při jejich pořízení je důležité pořídit správný průměr, aby seděl na váš objektiv.



STATIVY



Upřímně se přiznám, že je nerada používám. Ráda se totiž pohybuji okolo scény a zkoumám záběry z různých úhlů. Navíc jsem strašný nervák a úplně mě irituje to různé nastavování 😊. Nicméně je to o zvyku a naučila jsem se s nimi pracovat – vezmu si foťák do ruky, obejdu si scénu (abych se nemusela nosit se stativem), najdu pěkný záběr a pak nainstaluji foťák na stativ.


Kdy se bez stativu neobejdete?


- Nemám žádné modelky na focení a všechny scény, kde jsou ruce, pohyb, postava si dělám modelku sama. Bez stativu bych tedy nic nenafotila. 

- Focení scén zeshora – ne vždy dokážete svůj fotoaparát při daném nastavení udržet v ruce. 

- Focení při horších světelných podmínkách, na nízké ISO nebo na vysoké clonové číslo, kdy potřebujete například fotit produkty nebo velkoformátové fotky bez jakýchkoli ruchů. Zde je prostě stativ nutností.

- Focení cinemagrafů – kombinace fotky a videa, kdy je jedna část v pohybu – potřebujete přesně stejnou scénu, která se v následném procesu přikryje

- Focení stop motions – česky bych řekla pohyblivé obrázky, fotíte stejnou scénu, ve které se v podstatě po milimetrech pohybujete věcmi a následně spojíte do pohyblivé scény, opět potřebujete stabilní scénu, aby působila přirozeně a stejně

- Videa



Vlastním dva druhy – tripod s výklopným ramenem a C-Stand. Jaký je rozdíl?


Tripod je stativ v podobě trojnožky. V současné době najdete stativy z lehčích materiálů, což se hodí při nošení a manipulaci. Používám Manfrotto MT190 XPRO4 a kulovou hlavu stativu Manfrotto MHXPRO-BHQ2. Tento tripod jsem si vybrala především kvůli vyklápěcímu středovému sloupku, který mi umožňuje fotit scény ze shora. Ale protože jsem vždy na nervy z toho, že mám malý stůl a musím si vypomáhat židličkou a skříňkami, stejně většinou vylezu na žebříček, co mám a fotím v rukách. Ale jak jsem už zmínila výše, někdy to prostě bez stativu nejde.


C-Stand je velmi pevný stativ, který můžete nastavit do výšky 2–3 metrů. Používám stativ K1 C-stand boom stand 3,3m s výklopným ramenem. Kromě fotoaparátu jej můžete použít i na světla. 


Moje doporučení:


V obou případech – pokud máte stativy s výklopnými rameny – doporučuji zatížení (vyvážení) ramene pomocí nějakého protizávaží. Pokud máte těžší foťák s těžším objektivem, rády se totiž překlápí.  


Dále také doporučuji si před/při jejich pořizování zkontrolovat, že závity foťák / hlava stativu / stativ jsou kompatibilní (uvedeno v manuálech a na stránkách produktů) anebo máte vhodné redukční šrouby (případně si je musíte přiobjednat).


Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 400; f13; 1/8 sec (se stativem)



            Objektiv: Nikon 105mm f/2.8 Macro – Nastavení ISO 100; f3.5; 1/640 sec (se stativem)




VZDÁLENÉ OVLÁDÁNÍ FOTOAPARÁTU



V současné době můžete ovládat fotoaparát i vzdáleně. 


Jednou z možností je připojení přes kabely přímo do programu, ve kterém následně fotku zpracujete. V programu vidíte přímo náhled scény. Velkou výhodou je, že si scénu můžete připravovat v procesu a živém náhledu.


Druhou možností, kterou využívám při focení sebe sama nebo opět při sestavování scény (např. při pohledu shora), je aplikace na telefonu. Každá značka má svoji aplikaci – pro Nikon používám Snap Bridge. Aplikace je propojená s fotoaparátem pomocí wi-fi a umožňuje přímo ovládat nastavení foťáku – ISO, ohnisko, clonu, expozici atd. (je nutné mít vypnutý živý náhled ve foťáku). Lze si zde také nastavit časovač – skvělá volba pro případ, že v záběru potřebujete obě ruce. Za mě mínusové body – nejde fotit víc fotek najednou (nebo jsem na to nepřišla) a wifi působí jen do určité vzdálenosti od fotoaparátu – například, když jsem fotila venku a chtěla jsem se vyfotit v dálce, spojení se rozpojilo – na druhou stranu, to jde vyřešit změnou objektivu 😊.




DIFUZÉR A REFLEKTOR



Difuzér slouží pro rozptýlení světla. Prodává se v různých velikostech. Ale stejně dobře můžete využít záclonu nebo lehký světlý závěs.


Některé modely difuzérů pořídíte rovnou i s reflektory pro odraz světla nebo jeho pohlcení.


Místo nich ale můžete využít levnější verze:


- bílý papír nebo polystyren pro nasměrování světelného odrazu dále od zdroje světla na objekt

- zrcadlo / desku s alobalem

- černý papír/desku využívám pro změnu pro pohlcení světla




DALŠÍ VYBAVENÍ



Doporučuji si pořídit (a mít vždy při sobě)


- náhradní baterie (min. si pořiďte tedy 2), které budou nabité. Není nic horšího, když vám uprostřed focení dojde baterka


- náhradní karty – osobně mám 2, ale samozřejmě záleží, jestli v závislosti na tom, co fotíte je budete potřebovat). Zároveň před focením kontroluji, kolik je na nich místa. Toto je nutné mít na paměti, pokud chcete zároveň natáčet videa. Ty samozřejmě zaberou mnohem více místa. Také si před nákupem zjistěte, jestli je karta vhodná pro videa (ne všechny karty jsou vhodné)


- externí disk – ten se vám bude zaručeně hodit. Fotky a videa, zvlášť pokud fotíte ve formátu RAW, zaberou hodně místa. To samé katalogy upravovačích programů a výsledné fotky. Používám  SanDisk Extreme Pro Portable V2 SSD 2TB, který mi při mých aktivitách vydrží zálohovat zhruba 1 – 1,5 rok fotek i s RAW formáty a videi. Samozřejmě pro mě je i cenově dostupnější pořídit si pravidelně za delší časové období, i zde platí přímá úměra: více místa = vyšší cena 😊.




ÚPRAVA FOTEK A VIDEÍ



Neznám asi žádného fotografa, který by fotky následně neupravoval (minimálně ty digitální). Uvedu vám jen programy, protože si myslím, že rozepisovat se o nic více, nemá v tomto článku smysl 😊:


Fotky – Lightroom 


Videa – zatím používám Lightroom, protože se snažím, aby videa stylově ladila s fotkami. Ale v LR nejdou dělat žádné velké zázraky. V podstatě lze upravovat jen velmi základní hodnoty a použít presety.


Videa – Zoner – český program, se kterým jsem se více sžila, než s Adobe Premiere Pro. Používám na stříhání videí, změnu videí na výšku, sestavování videí atd. Navíc je zde možnost vytvářet stop motions a cinemagraphy, takže nepotřebuji další aplikace. Plus cenově opět dostupnější než měsíční předplatné aplikací.



A to je snad vše … doufám, že jsem na nic nezapomněla, a pokud ano, dejte mi vědět, jestli vás zajímá něco podrobněji.








Okomentovat

Ahoj,
jsem moc ráda, že jste se zastavili. Děkuji za všechny komentáře a připomínky.

Alča

Co je nového na instagramu

© Mon cafe blog. Design by FCD.