ŠVESTKOVÝ KOLÁČ S PERNÍKOVOU KRUSTOU

3. září 2021


Už na mě dýchl podzim. I když zdá se mi, že letos to podzimní počasí přišlo nějak moc brzy. Podzim mám ráda díky jeho rozmanitosti, barevnosti, mystičnosti a jeho vůním. Brzký podzim je ještě plný ovoce a ovocných koláčů, ale postupně začínám péct více kynuté buchty. Ale na ty ještě řada přijde. Teď, když je pořád ještě hodně ovoce, je škoda jej nevyužít.



O víkendu jsme trhali švestky. Mrazák máme plný bramborových knedlíků se švestkami, část jsem jich zamrazila, abych mohla upéct ovocný koláč i v zimě. A část jsem jich samozřejmě vyžila na koláč. Pečení koláčů má pro mě jakési magické kouzlo. Od zpracování surovin, přes přípravu náplní vonících kořením, po vyndání zlatého koláče z trouby. Navíc z několika ingrediencí lze vykouzlit dokonalý dezert. 



Tentokrát jsem těsto trochu ozvláštnila a přidala jsem do něj perníkové koření. Švestky se s tímto teplým podzimním kořením dokonale doplňují. Samotné švestky jsem jen trochu pocukrovala, chtěla jsem nechat vyniknout jejich přirozenou nakyslou chuť. A ta vůně v kuchyni… za nic bych neměnila. 



Z uvedeného množství surovin jsem upekla 2 menší koláče ve formách o průměru 13 cm. Pokud byste se rozhodli upéct pouze jeden větší koláč, množství těsta vyjde na krustu těsta plus zdobení vrchní vrstvy. Doufám, že vyzkoušíte a bude vám stejně chutnat jako nám.





ŠVESTKOVÝ KOLÁČ S PERNÍKOVOU KRUSTOU


INGREDIENCE


*1 velký nebo 2 malé koláče



350 g hladké mouky

4 polévkové lžíce třtinového cukru

2 lžičky perníkového koření

1 lžička mleté skořice

špetka soli

250 g velmi studeného másla

6-8 lžic velmi studené vody



200 – 300 g švestek

3 lžíce kukuřičného škrobu

3 lžíce třtinového cukru


1 vejce

máslo na vymazání a hrubou mouku na vysypání formy

hladkou mouku na podsypání a válení těsta



POSTUP


Nejprve si připravíme těsto, které nám bude 1 – 2 hodiny chladnout v lednici.


V míse smícháme suché ingredience mouku, cukr, perníkové koření, skořici a sůl. Přidáme studené máslo, nakrájené na menší kousky. Prsty, nožem nebo klidně i v robotu máslo zapracováváme do těsta, až vznikne drobenka – máslo nemusíme rozdrobit úplně, těsto bude krásně strukturované, pokud ponecháme kousky másla o velikosti hrášku. 


Poté postupně lžíci po lžíci přidáváme vodu. Necháme každou lžíci vody vstřebat a až poté přidáváme další. Těsto se postupně bude lepit dohromady, ale přitom musí zůstat suché a ne lepivé. Může se tedy stát, že nebude potřeba přidávat celé množství vody. Pokud těsto chytneme mezi prsty a bude držet pospolu, je hotové.


Z těsta vytvoříme bochánek, zabalíme do potravinové folie a dáme vychladit do lednice na 2 hodiny. Těsto můžeme uchovávat v lednici 1 – 2 dny.


Mezitím si připravíme švestky. Omyjeme je, vypeckujeme je a nakrájíme na polovinu nebo na čtvrtky (podle velikosti). V míse je posypeme cukrem a dobře promícháme s kukuřičným škrobem – ten nasaje přebytečnou tekutinu. Necháme odstát.



Vychlazené těsto vyndáme z lednice a rozdělíme na 2 poloviny. Pomoučíme vál a z první části vyválíme tenkou placku. Pomocí válečku přeneseme těsto do formy vymazané máslem a vysypané hrubou moukou. Přesahující část těsta odkrojíme nebo odstřihneme.


Naplníme švestkovou náplní.


Z druhé části těsta vyválíme placku a nakrájíme pásky nebo vykrajovátkem vykrojíme tvary a poklademe na povrch koláče. 


V misce si rozšleháme vejce s trochou vody a potřeme povrch koláče. Vložíme do trouby předehřáté na 175 °C a pečeme 35 - 40 minut, nebo dokud nebude mít těsto zlatavou barvu. Vyndáme z trouby a necháme zcela vychladnout.

















Okomentovat

Ahoj,
jsem moc ráda, že jste se zastavili. Děkuji za všechny komentáře a připomínky.

Alča

Co je nového na instagramu

© Mon cafe blog. Design by FCD.