ŠPALDOVÝ VELIKONOČNÍ MAZANEC

16. dubna 2017


Letos jsem se s velikonočním pečením dost vyřádila. Na velikonoční čtvrtek jsem pekla čokoládové zajíčky, v pátek beránky a perníčky (které snad stihnu i nazdobit :-)). Jen s mazancem jsem měla trochu zpoždění. Stihla jsem ho upéct až v podvečer na Bílou sobotu. Naštěstí jsem nemusela hledat žádný recept. Vím, že můžu sáhnout po osvědčeném receptu, se kterým se mazanec vždycky podaří. Recept na mazanec jsem dávala na blog už loni, ale letos jsem trochu obměnila ingredience. A výsledek je opět vynikající (nezdá se vám, že tu něco smrdí :-)?). Po upečení je těsto krásně nadýchané a voní po vanilce. Ta vůně mi prostě nedala. Musela jsem ho skrojit ještě teplý, abych alespoň kousek ochutnala. A zachutnal mi až tak, že u jednoho kousku nezůstalo :-).




ŠPALDOVÝ VELIKONOČNÍ MAZANEC

Ingredience na 2 menší mazance:

750 g špaldové mouky (typ 630)
375 ml mléka
42 g droždí (1 kostka)
4 žloutky pokojové teploty
150 g cukru krupice
150 g rozpuštěného másla
2 lžíce rozinek namočených v rumu
špetka soli
1 lžička vanilkového aroma
špetka strouhaného muškátového oříšku

plátky mandlí na posypání
1 vejce + trocha mléka na potření mazance


Postup:

Nejprve si zaděláme kvásek. V kastrůlku zahřejeme polovinu mléka. Jakmile je vlažné rozmícháme 1 lžíci cukru a rozdrobíme kvasnice. Necháme vykynout 10 - 15 minut na teplém místě.

Mouku si prosejeme do mísy. Přidáme cukr, sůl, strouhaný muškátový oříšek. Máslo si rozpustíme a necháme trochu vychladnout. Do mísy přidáme vanilkové aroma a vykynutý kvásek. Ve zbylém mléce rozmícháme žloutky a nalijeme k těstu. Nakonec přidáme máslo. Hněteme tak dlouho, dokud se těsto nepřestane lepit na stěny mísy. Nakonec zapracujeme rozinky. Do těsta můžeme nalít případně i zbytek rumu, který po rozinkách zůstal (v tomto případě budeme muset přidat ještě několik lžic mouky). Vyndáme z mísy a ještě propracujeme na pomoučněném vále rukama. Jakmile těsto přestane lepit, přendáme do mísy, poprášíme zlehka moukou, přikryjeme čistou utěrkou a necháme cca 1,5 - 2 hodiny kynout na teplém místě. Těsto zdvojnásobí krásně objem.

Jakmile je těsto vykynuté, vyklopíme jej z mísy a na pomoučněném vále ještě zpracujeme. Těsto rozdělíme na 2 poloviny, ze kterých vytvoříme bochánky. Položíme na plech vyložený pečícím papírem, přikryjeme utěrkou a ještě necháme 30 minut nakynout.

Mezitím si předehřejeme troubu na 180°C. Vajíčko si rozšleháme s trochou mléka a pomašlujeme jím mazance. Nožem vykrojíme kříž (jen naznačíme) a posypeme mandlovými plátky.

Mazance dáme do trouby a pečeme cca 30-40 minut. Jakmile začne povrch mazanců zlátnout, vyzkoušíme špejlí, jestli jsou propečené. Po upečení je necháme vystydnout a kdo má rád sladší, může ještě poprášit moučkovým cukrem.
















Okomentovat

Ahoj,
jsem moc ráda, že jste se zastavili. Děkuji za všechny komentáře a připomínky.

Alča

Co je nového na instagramu

© Mon cafe blog. Design by FCD.