VELIKONOČNÍ VYTLAČOVANÉ PERNÍČKY

16. dubna 2022

Stejně jako patří perníčky k Vánocům, jsou u nás tradičně i součástí Velikonoc. Jen vyměníme vánoční vykrajovátka za velikonoční. Tentokrát vám přináším perníčkovou inspiraci pro ty, kteří rádi perníčky pečou, ale neradi je zdobí. Anebo jim to moc nejde, stejně jako mě. Perníčky zdobím moc ráda, jen mi to moc nejde, a proto volím spíš jednodušší styl zdobení.


Před několika lety jsem se zamilovala do vytlačovaných perníčků, a tak jsem si pořídila dvě formičky. Jednu ve tvaru velikonočního vajíčka a další se srdíčkem. S chutí jsem se pustila do pečení, vypracovala těsto, vymazala formu, dala první těsto … a nic. Zřejmě jsem zvolila špatné těsto, protože z formičky vůbec nešlo vyndat. Po několika nevydařených kouscích jsem formičky schovala na dno šuplíku. Letos jsem na ně opět narazila. A protože už dlouho používám těsto, se kterých jsem spokojená, rozhodla jsem se formičky opět vyzkoušet.



Při práci s formičkami doporučuji pracovat spíš s těstem chladnějším a ne příliš změklým. Před každým vtlačením těsta jsem vždy formičku vysypala moučkovým cukrem. Někdo vysypává moukou a jiní zase doporučují, že stačí vymazat olejem, ale to jsem nezkoušela, tak nemohu doporučit. 


Ještě malé doporučení, pokud byste se rozhodli si takové formičky pořídit. Vybírejte si spíš motivy s jednodušším členěním. Ty složitější budou určitě krásné, ale budou se hůř vyklápět a motiv tak moc nevynikne.



VELIKONOČNÍ VYTLAČOVANÉ PERNÍČKY



INGREDIENCE



700 g hladké mouky

240 g másla 

400 g tekutého medu

160 g moučkového cukru

2 vejce

30 g mleté skořice

15 g mletého zázvoru

15 g mletého hřebíčku

špetka mletého nového koření

6 g sody bikarbony


moučkový cukr na vysypání formičky




POSTUP


Máslo rozpustíme ve středním hrnci na středním plameni, poté odstavíme z plotýnky a vmícháme všechno koření, cukr a med. Vše dobře promícháme do hustší směsi a necháme vychladnout, dokud nebude směs vlažná.


Do mísy robota prosejeme mouku a sodu. Přilijeme máslovou směs a vejce. Pomocí hnětacího háku vypracujeme hladké a kompaktní těsto. Těsto nebude úplně tuhé a bude se trochu lepit, ale bude kompaktní. Nesnažíme se přisypávat moc mouky, aby těsto neztratilo na lehkosti. Těsto vytvarujeme do koule nebo do válce, zabalíme do potravinové folie a necháme alespoň 12 hodin v chladu odpočinout.


Těsto zůstane stále měkké, není potřeba jej před zpracováním nechávat povolit. 


Troubu předehřejeme na 175 °C. Plechy vyložíme pečicí podložkou nebo papírem. 


Těsto rozdělíme na čtyři části a z každou vytvarujeme do válce na pomoučeném válu. Okrajujeme stejné kousky (podle velikosti formičky), vyválíme do kuličky. Kuličky začneme vytlačovat do formičky, kterou jsme si dobře vysypali moučkovým cukrem. Těsto vymačkáme k okrajům – můžeme použít i váleček a rozválet, poté ostrým nožem ořízneme okraje a špičkou nože vydloubneme perníčky z formy. Formu vysypeme cukrem před každým perníčkem.


Perníčky ukládáme na plech. Pečeme uprostřed trouby 10 – 12 minut nebo dokud nezačnou okraje perníčků hnědnout. Pokud budou perníčky tenčí, doba pečení se zkrátí. Vyndáme z trouby a necháme vychladnout. 



Poznámky: 


*Před pečením můžeme pomazat perníčky ještě rozšlehaným vajíčkem.


*Před pečením můžeme také pomazat perníčky kakaovou směsí pro zvýraznění kresby – 1 lžíci holandského kakaa rozmícháme s 1 lžící vody.










Okomentovat

Ahoj,
jsem moc ráda, že jste se zastavili. Děkuji za všechny komentáře a připomínky.

Alča

Co je nového na instagramu

© Mon cafe blog. Design by FCD.