HALLOWEENSKÝ DORT

28. září 2016


Jestliže si čtete název dnešního receptu, musíte si říkat, že ta ženská je šílená, když na konci září straší s Halloweenem. Možná máte trochu pravdu, ale měsíc uteče jako voda a Halloween bude tu. Tento svátek nijak zvlášť neslavím, ale tak nějak se postupně vkradl do našich domácností a povědomí a nějakou tu dýni si vydlabe snad každý. Moje kamarádka Piama pořádá jako správná Američanka každý rok Halloweenskou party, na kterou je potřeba si opatřit patřičný kostým a také se podává tématická strava. Broučci, pavouci, nějaký ten sliz a mozeček. Prostě samé vybrané pokrmy :-).

Nicméně takto v předstihu jsem pekla na Halloween hlavně kvůli účasti v soutěži, kterou opět vyhlásil Lidl pro bloggery. Tématem byl právě blížící se Halloween a nějaký strašidelný recept, vyrobený ze surovin nakoupených v Lidlu. Výhrou je kuchařský kurz u michelinského šéfkuchaře Romana Pauluse. No tak tomu se přece nedá odolat, že? 

Tak jsem přemýšlela, co bych tak upekla. Nakonec to vyhrál dort. V hlavě jsem měla představu o tom, jak by měl vypadat, ale nakonec vypadá úplně jinak :-). Dortík je takovou velkou kalorickou bombou - piškotový korpus, čokoládový ganache a asi tuna marcipánu :-). Také jsem konečně využila černou jedlou fixu, kterou jsem si pořídila, ale prozatím jsem neměla kdy ji použít. A tak vzniklo pole dýní, netopýři, náhrobky. Ale pořád to nebylo ono. Pak mě napadlo vyběhnout na zahradu a posbírat uschlé květy a listy, které dodaly tu pravou dekadentní a snad i trochu strašidelnou náladu.


HALLOWEENSKÝ DORT

Ingredience

Piškot 
(forma o průměru 26 cm) - 1 korpus 
* dort je upečený ze 2 korpusů

6 vajec (žloutky a bílky zvlášť)
300 g polohrubé mouky
300 g cukru krupice
1 lžička kypřícího prášku

Náplň
100 ml silného espressa
100 g malinové marmelády

Ganache
600 ml smetany
500 g hořké čokolády

Zdobení
800 g marcipánové hmoty (Belbake)
oranžové potravinářské barvivo
práškové kakao na vaření
černý jedlý fix 
suché květiny
škrob (na práci s marcipánem)

studená voda a štěteček na přichycení marcipánu
šablona pro netopýra


Postup

Piškot

Troubu si předehřejeme na 175°C.

Nejprve si vyšleháme žloutky. Oddělíme žloutky od bílků a začneme je šlehat. Postupně přidáváme cukr. Směs se musí šlehat poměrně dlouho. Měla by nám vzniknout krásná bílá vyšlehaná pěna, kterou získáme i po 10 až 15 minutách.

Polohrubou mouku smícháme s práškem do pečiva. Po částech sypkou směs přimícháme vařečkou k vyšlehaným žloutkům. Vařečku použijeme z toho důvodu, že pokud bychom použili dál šlehač, pěna by byla tatam.

Nakonec si vyšleháme bílky do tuha.Vyšlehaný sníh opět lehce vařečkou vmícháme ke směsi. Dno formy si vymažeme a vysypeme - protože se jedná o šlehané těsto, vymazává a vysypává se pouze dno. Od vnitřních stěn se pak korpus odřeže ostrým nožem. Těsto vložíme do vyhřáté trouby a pečeme cca 40 - 45 minut. Během prvních 30 minut troubu neotvíráme, aby nám korpus nespadl. Špejlí pak vyzkoušíme, jestli je korpus upečený. Vytáhneme z trouby a necháme vychladnout, pak z formy vyřízneme.

Podobně připravíme i druhý korpus.


Ganache

Než korpusy vychladnou připravíme si ganache. Na středním plamenu přivedeme pomalu do varu smetanu. Jakmile bude smetana vřít, odstavíme ji a přidáme nalámanou čokoládu. Kastrůlkem trochu zakroužíme, aby smetana překryla všechnu čokoládu. Necháme asi 5 minut odstát, dokud se čokoláda nerozpustí. Šlehačem pak ušleháme směs do hladkého krému a necháme úplně vychladnout za občasného promíchání.


Sestavení dortu

Když jsou korpusy vychladlé, připravíme si espresso a necháme jej vychladnout. Espressem polijeme oba korpusy, nebudou tak suché. Na první korpus politý espressem natřeme marmeládu a naneseme krém. Přiložíme druhý korpus. Jeho povrch také potřeme marmeládou a naneseme vrstvu krému, kterou rozetřeme i na boky dortu. Rovnoměrně uchladíme a dáme na cca 20 minut ztuhnout do ledničky. A pak už "jenom" zdobíme.


Ozdobení a dokončení

Povrch dortu potáhneme marcipánem. Asi z 500 g marcipánu si na vále, který podsypeme trochou škrobu, vyválíme placku o síle cca 0,5 cm. Placka by měla být dostatečně velká, aby překryla celý dort a jeho boky. Pomocí válečku přeneseme marcipán opatrně na dort. Nejprve začneme uhlazovat povrch dortu a pak postupně uhlazujeme marcipán na bocích. Dortem si postupně otáčíme, abychom marcipán pěkně zarovnali. Nakonec přebytečnou část odřízneme ostrým nožem.

Další část marcipánu si obarvíme. Marcipán na půdu a plot si obarvíme kakaem. Marcipán na dýně oranžovým potravinářským barvivem.
Z části hnědého marcipánu si vytvoříme dlouhý váleček, kterým obtočíme spodní část dortu, abychom zakryly uříznutý marcipán. Přichytíme pomocí trochy vody. 
Z oranžově obarveného marcipánu si vytváříme dýně. Na boky jsou dýně překrojené na polovinu. Mezi dýně jsem pak černým potravinářským fixem dokreslila stromy, listy, ploty, bránu a havrany.
Čtyři velké netopýry si vykrojíme pomocí šablony, kterou jsme si vystřihli z tvrdého papíru. Protože jsem neměla černé potravinářské barvivo, využila jsem opět fix a netopýry pomalovala na černo.
Povrch dortu opět ozdobíme dýněmi a plotem. Z marcipánu si vymodelujeme také dva náhrobky, opět pokreslené fixem, s kopečkem hlíny pro hřbitovní kvítí.

Vše je nakonec doplněno uschlými květy a listy. Vše už záleží na vaší fantazii.

Vše dáme nakonec do ledničky ztuhnout. Pozor na vlhkost, aby se marcipán "neroztekl".








7 komentářů

  1. Ahoj Alčo,
    to je jeden z nejúžasnějších dortů, jaké jsem za dlouhou dobu viděla!
    Krása, jsi hrozně šikovná.:)
    Štěpánka z Corcula

    OdpovědětVymazat
  2. Dort je krásný, každopádně by mě zajímalo, zda Vám ho do výzvy přijali, protože podle pravidel měl být z ingrediencí dostupných výhradně v Lidlu. Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Ano dort mi do výzvy přijali. Zdá se vám, že jsem na dort použila něco, co podle vás nejde v Lidlu koupit? Děkuji za odpověď. Alena

      Vymazat
    2. Jedlé fixy jsem v českém Lidlu nikdy neviděla, stejně jako oranžové barvivo. Myslela jsem, že jste použila jinou potahovku a ne marzipán (ale to jsem si jen pořádně nepročetla Váš recept).

      Vymazat
  3. Dnes jsem jela nakoupit ingredience do Lidlu a nesehnala ani marcipan. Ake dort je dokonaly, jestli se zadari, dostanete syn podobne, vice detsky, na oslavu do skolky. Dekuji za napad!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcipán mají občas, bohužel to není stále dostupné zboží, což je moc škoda. Jsem ráda, že dort inspiroval a malému i ve školce se bude líbit :-)

      Vymazat

Ahoj,
jsem moc ráda, že jste se zastavili. Děkuji za všechny komentáře a připomínky.

Alča

Co je nového na instagramu

© Mon cafe blog. Design by FCD.